Posts:
-
Na Niagara Launcher wpadłem przypadkowo, przeglądając Twitter. Jeden z użytkowników tego ćwierkającego portalu polecił go mówiąc, że ten program odmienił jego sposób korzystania z smartphone’a. Stwierdziłem spróbuję bo należę do grona osób, którzy mają w swoich telefonach wiele aplikacji i zaczynają się w tym wszystkim gubić.
Czym jest Niagara Launcher?
To minimalistyczny ekran startowy, który rewelacyjnie radzi sobie adaptacją listy aplikacji. Program podpowiada, z którego programu korzystamy najczęściej i sugeruje, który z nich powinniśmy mieć zawsze pod ręką. Oczywiście możemy ustalić naszą ulubioną listę takich aplikacji.
Niagara Launcher pozwala na szybkie wybranie konkretnego programu za pomocą jednej ręki. Wystarczy przesunąć palcem po “alfabecie”, a wtedy pojawi się płynna animacja “fali”. Wybieramy program i gotowe.
Ten ekran startowy to nie tylko prosty i szybki wybór aplikacji. Program daje wiele, więcej. Czytelne powiadomienia, wydarzenia z kalendarza oraz odtwarzacz muzyki to coś co sam potrzebuję mieć zawsze przy sobie. Niagara Launcher pozwala na zmianę wyglądu czcionek, ikon, tapet oraz dodawaniu widgetów. Dodatkowo zyskujemy możliwość ukrywania wszystkich preinstalowanych niepotrzebnych aplikacji.
Możliwości jest znacznie więcej. Zwłaszcza w wersji Pro, którą obecnie testuję. Zobaczcie sami na poniższym filmie możliwości tego ekranu.
Niagara Launcher pobrałem z: Google Play.
Tags: android
-
Pełna jawność. Jestem związany z firmą ZAMEL i w tym artykule pojawiają się produkty tej firmy. Chcę podkreślić, że jest to moja prywatna inicjatywa, a opinie i treści są moje własne.
Autor tego artykułu nie odpowiada za jakiekolwiek konsekwencje wynikające z zastosowania tych informacji, a wszelkie działania podejmowane są na wyłączną odpowiedzialność czytelnika.
Grafana to bardzo dobre narzędzie do przygotowywania czytelnych wykresów wszystkich danych pomiarowych dostępnych w Home Assistant. W tym wpisie przedstawię jak krok po kroku skonfigurować Grafanę w HA i prezentować dane zaciągane do bazy InfluxDB.
Instalacja InfluxDB oraz Grafana
Na samym początku zaczniemy od instalacji bazy danych InfluxDB, która będzie rejestrować wartości sensorów z Home Assistant. Następnie, zainstalujemy Grafanę.
1. Przechodzimy do zakładki Supervisor w wcześniej skonfigurowanym Home Assistant.
2. W zakładce Sklep z dodatkami wyszukujemy: InfluxDB oraz Grafana.
Instalujemy InfluxDB i Grafana w Home Assistant 3. Każdy z tych dodatków musimy zainstalować a nastepnie go uruchomić. Po instalacji dodałem każdy z nich do bocznego paska oraz ustawiłem uruchamianie po starcie Home Assistant. Przyda się to na pewno w momencie restartu naszej maszyny gdzie mamy zainstalowany Home Assistant.
Instalacja InfluxDB w Home Assistant 4. Po instalacji InfluxDB. Możemy uruchomić ten dodatek. Naciskamy przycisk Uruchom.
Uruchamiamy InfluxDB w Home Assistant 5. Teraz czas na Grafana. Przechodzimy do instalacji.
Instalacja Grafana w Home Assistant 6. Po chwili dodatek się zainstaluje. Uruchamiamy go oraz dodajemy do paska bocznego i zaznaczamy uruchamianie przy starcie.
Uruchamiamy Grafana w Home Assistant 7. Po uruchomieniu dodatków chwilę musimy odczekać. Załadowanie może potrwać do kilku minut. Wszystko zależy, od parametrów naszej maszyny, na której jest zainstalowany Home Assistant.
Konfiguracja InfluxDB
Na samym początku zajmiemy się konfiguracją InfluxDB. W tym etapie stworzymy naszą bazę danych oraz użytkownika. Baza danych, będzie przechowywać dane pomiarowe rejestrowane w Home Assistant np. temperatura, wilgotność itp.. U mnie przedstawię rejestrację danych z urządzenia MEW-01 (monitor energii elektrycznej).
- Z paska bocznego wybieramy InfluxDB i czekamy na załadowanie się tego dodatku.
Pierwsze uruchomienie InfluxDB w Home Assistant 2. Przechodzimy do zakładki InfluxDB Admin. Zobaczymy okno z wszystkimi dostępnymi bazami danych.
InfluxDB Admin 3. Tworzymy bazę danych, która będzie przechowywać parametry naszych sensorów dostępnych w Home Assistant. Wybieramy opcję Create Database.
InfluxDB Admin – tworzymy bazę danych 4. Ustawiamy nazwę naszej bazy. Przykładowo homeassistant.
InfluxDB Admin – tworzymy bazę danych i zatwierdzamy wybór 5. Po stworzeniu bazy. Pojawi się na liście jak poniżej.
InfluxDB Admin – nowa baza danych homeassistant UWAGA!
Czasami Home Assistant nie chce wysyłać danych do bazy InfluxDB. Odczytując logi, zauważyłem, że mój Home Assistant odwołuje się do bazy o nazwie home_assistant. Dlaczego? Nie odnalazłem na to pytanie odpowiedzi. Musiałem stworzyć nową bazę o nazwie home_assistant i wszystko zaczęło działać poprawnie.InfluxDB Admin – nowa baza danych home_assistant 6. Teraz czas na założenie użytkownika naszej bazy. Wybieramy zakładkę User, a następnie przycisk Create User.
InfluxDB Admin – tworzymy użytkownika 7. Ustalamy hasło.. Należy je zapisać. Będzie nam potrzebne w konfiguracji Home Assistant.
InfluxDB Admin – tworzymy użytkownika i zatwierdzamy wybór 8. Nowemu użytkownikowi nadajemy wszystkie uprawnienia. Wybieramy ALL, a następnie Apply.
InfluxDB Admin – przydzielamy użytkownikowi uprawnienia 9. Nowy użytkownik pojawi się na liście jak poniżej.
InfluxDB Admin – użytkownicy 10. Czas na konfigurację Home Assistant. Wchodzimy do pliku configuration.yaml (najprościej użyć dodatku File editor. Napisałem o tym dodatku w moim poprzednim wpisie: Konfiguracja Supla dla Home Assistant przez MQTT) i dopisujemy kod influxdb.
Home Assistant – konfiguracja pliku configuration.yaml do współpracy z InfluxDB W linijce kodu jak poniżej używamy naszego hasła, które użyliśmy przy zakładaniu nowego użytkownika bazy danych InfluxDB. Poniżej kod, który możemy skopiować. Wystarczy podmienić dane.
influxdb:
username: homeassistant
password: MojeHaslo
max_retries: 3
default_measurement: stateUwaga!
Może się zdarzyć, że Home Assistant nie połączy się z InfluxDB. Powodem może być brakujący host. O to, zmodyfikowany kod:influxdb:
host: NaszaNazwaHosta (np. a0u75994-influxdb)
port: 8086
username: homeassistant
password: MojeHaslo
max_retries: 3
default_measurement: stateNazwę naszego hosta poznamy w szczegółach dodatku InfluxDB w zakładce Supervisor.
InfluxDB Admin – nazwa hosta 11. Po zapisaniu pliku configuration.yaml restartujemy Home Assistant. Po ponownym uruchomieniu powinniśmy w InfuxDB zobaczyć wszystkie nasze dane pomiarowe z sensorów dostępnych w HA. Przykładowe dane z urządzenia MEW-01 poniżej.
Home Assistant wysyła dane do InfluxDB Konfiguracja Grafana
- Czas zająć się najprzyjemniejszą częścią. Przechodzimy do naszej Grafany. Dodamy naszą pierwszą bazę danych. W tym celu wybieramy przycisk Add your first data source.
Grafana – dodajemy bazę danych 2. Wyświetli się nam lista dostępnych baz. Wybieramy InfluxDB.
Grafana – wybieramy bazę InfluxDB 3. W tym kroku podajemy adres naszej bazy danych. Może to być http://localhost:8086 lub adres IP, na którym stoi nasz Home Assistant. W moim wypadku był to adres 192.168.1.249:8086.
Grafana – konfiguracja InfluxDB – adres IP 4. Teraz czas na podanie danych związanych z bazą: nazwa, użytkownik i hasło. HTTP Method ustawiamy na GET.
Grafana – konfiguracja InfluxDB – nazwa bazy, nazwa użytkownika i hasło 5. Po wypełnieniu danych naciskamy przycisk Save & Test. Jeśli dane są poprawne to zobaczymy komunikat:
Grafana – baza danych poprawnie skonfigurowana 6. Teraz czas na stworzenie pierwszego wykresu. Wybieramy plusik i tworzymy naszą nową tablicę.
Grafana – dodajemy pierwszy panel 7. Naciskamy przycisk Add an empty panel i przechodzimy do okna konfiguracji pierwszego wykresu.
Grafana – dodajemy panel 8. W zapytaniu ustawiamy skąd mają być pobierane dane i jaką z zmiennych chcielibyśmy wyświetlić.
Grafana – prezentacja przykładowych danych na wykresie 9. Wybrałem zmienną: napięcie z fazy L1 urządzenia MEW-01 i ustaliłem jej nazwę. Dodatkowo, możemy ustawić takie parametry jak np. jednostkę, liczbę miejsc po przecinku itp.. W tym artykule nie będę tak szczegółowo to przedstawiać.
Grafana – prezentacja napięcia z MEW-01 na wykresie 10. Zatwierdzamy ustawienia przyciskiem Apply. Po zapisie, zobaczymy nasz pierwszy wykres.
Grafana – przykładowy wykres napięcia z MEW-01 11. U mnie w domu poświęciłem trochę czasu i stworzyłem taki przykładowy panel.
MEW-01 i Grafana w Home Assistant To tyle na dziś. Dziękuję za przeczytanie tego wpisu do samego końca.
-
Pełna jawność. Jestem związany z firmą ZAMEL i w tym artykule pojawiają się produkty tej firmy. Chcę podkreślić, że jest to moja prywatna inicjatywa, a opinie i treści są moje własne.
Autor tego artykułu nie odpowiada za jakiekolwiek konsekwencje wynikające z zastosowania tych informacji, a wszelkie działania podejmowane są na wyłączną odpowiedzialność czytelnika.
W poprzednich wpisach prezentowałem jak pobrać parametry sieci elektrycznej oraz dane o zużyciu energii z urządzenia MEW-01 za pomocą REST API. Tym razem zaprezentuję, jak rozpocząć analizę historii pomiarów MEW-01 w programie Power BI.
Monitor energii elektrycznej MEW-01 Power BI jest programem, który umożliwia tworzenie interaktywnych wizualizacji czy też prezentacji danych na tyle prostych, aby móc tworzyć raporty i różne pulpity nawigacyjne. W tym artykule przedstawię, jak zastosować ten program z historią pomiarów urządzenia MEW-01 (monitora energii elektrycznej firmy ZAMEL).
W jaki sposób analizować dane z monitora energii elektrycznej MEW-01 w Power BI Desktop?
Na potrzeby tego artykułu wykorzystam Power BI Desktop. Program można pobrać pod tym linkiem: https://powerbi.microsoft.com/pl-pl/desktop/
1. Na samym początku logujemy się na nasze konto Supla Cloud. W tym celu przechodzimy na stronę: https://cloud.supla.org/login i wypełniamy dane dostępowe. Klikamy przycisk Zaloguj się.
Konto Supla Cloud – logowanie 2. W następnym kroku przechodzimy do zakładki Moja Supla. Odnajdujemy nasze urządzenie pomiarowe MEW-01 i przechodzimy do jego konfiguracji. W tym miejscu wybieramy opcję, która umożliwia pobranie historii pomiarów. Naciskamy przycisk Pobierz historię pomiarów i zapisujemy ją na dysku komputera. Będzie to spakowany plik .zip.
MEW-01 – pobierz historię pomiarów 3. Teraz czas na jego rozpakowanie. Otrzymany plik CSV wykorzystamy w programie Power BI. W tym pliku znajdzie się cała historia pomiarów z naszego urządzenia, którą możemy wykorzystać do sporządzania przeróżnych analiz.
MEW-01 – historia pomiarów w pliku CSV 4. Uruchamiamy program Power BI Desktop. Po jego uruchomieniu naciskamy przycisk Pobierz dane.
Power BI Desktop – pobierz dane 5. Wskazujemy plik, który chcielibyśmy wczytać do programu. W naszym wypadku będzie to plik CSV, który zawiera historię pomiarów. Wybieramy z listy opcję Plik tekstowy lub CSV i naciskamy przycisk Połącz.
Power BI Desktop – wybieramy plik tekstowy lub CSV 6. Gdy to zrobimy to zobaczymy okno, w którym wskazujemy plik z naszymi pomiarami.
Power BI Desktop – wybieramy plik CSV z dysku 7. Pojawi się tabelka wstępnego przekształcania naszych danych. Ustawiamy kodowanie UTF-8 i wybieramy przycisk Przekształć dane.
Power BI Desktop – przekształcamy dane pliku CSV Sugeruję, aby teraz zrobić sobie dobrą herbatę. Czeka nas trochę zabawy z tabelkami. 🙂
8. Czas na zmianę wartości kolumn. Zrobimy porządek z kropkami.
Dla każdej kolumny, w której są wyniki pomiarów, musimy zmienić wartości na przecinki. Zaznaczamy wszystkie kolumny i wybieramy opcję zmień wartości.
Power Query – zamień wartości 9. Pojawi się okno, w którym wskażemy jaką wartość szukamy i na jaką zmieniamy. Wypełniamy zgodnie z zdjęciem poniżej i naciskamy OK.
Power Query – zamiana wartości w kolumnach kropki na przecinki 10. Nasze kolumny zmieniły wartości. W miejscu kropek pojawiły się przecinki.
Power Query – zmienione wartości w kolumnach 11. Teraz powtarzamy tą samą czynność dla wszystkich kolumn. Musimy zmienić typ danych na liczby dziesiętne, aby nie było błędów.
Power Query – zmiana typu danych na liczbę dziesiętną 12. Tak wyglądają pożądane przez nas kolumny i ich typy danych.
Power Query – zmienione typy danych w kolumnach 13. Dane pomiarowe z pobranego pliku CSV wykonywane są narastająco. To oznacza, że import danych w tym momencie będzie przekłamany. Nas interesuje różnica zarejestrowanych wartości 10-minutowych przez MEW-01. Jak to zrobić?
Dodajemy kolumnę indeksu zaczynającą się od 0.
Power Query – kolumna indeksu od 0 14. Następnie dodajemy kolejną kolumnę zaczynającą się od cyfry 1.
Power Query – kolumna indeksu od 1 15. Nowe kolumny pojawią się w szeregu po prawej stronie. Typ ich danych musimy również zmienić na liczby dziesiętne.
Power Query – zmiana typu danych w kolumnach z indeksami 16. Po poprawnej zmianie będziemy mieli wartości jak poniżej (2 ostatnie kolumny).
Power Query – zmienione typy danych w kolumnach z indeksami 17. Teraz czas na scalanie zapytań.
W tym celu wybieramy opcję Scal zapytania i ustawiamy wartości zgodnie z poniższym zdjęciem. W pierwszej części wskazujemy jako klucz pierwszej tabeli, indeks zaczynający się od 0, a w drugiej indeks zaczynający się od 1.
Power Query – scal zapytania 18. Po wykonaniu scalenia pojawi się tabela, którą możemy rozwinąć. Naciskamy przycisk, który jest zaznaczony na czerwono.
Power Query – rozwinięcie tabeli 19. Czas na wybór kolumn, które nas interesują z dostępnej listy. Specjalnie nie zaznaczyłem kolumn, które są oznaczone kolorem żółtym. Nie ma takiej potrzeby, ponieważ nie będą wykonywane na nich żadne obliczenia.
Na końcu, odznaczamy opcję: “Użyj oryginalnej nazwy kolumny jako prefiksu“.
Power Query – rozwinięcie wybranych kolumn 20. W narzędziu Power Query pojawią się nowe kolumny z oznaczeniem “.1”. Będą one potrzebne do obliczenia różnic między wierszami.
Power Query – rozwinięte kolumny z oznaczeniem 1 21. Przechodzimy do obliczeń różnic w poszczególnych wierszach.
Tworzymy niestandardowe kolumny, pamiętając o ich nazewnictwie. Wybierając tą opcję pojawi się okno, w którym będziemy wykonywać obliczenia. Wskazujemy różnicę między “starą a nową tabelą” dla poszczególnych kolumn. Tą czynność powtarzamy dla wszystkich interesujących nas kolumn (Faza 1 – Energia czynna pobrana itd.)
Power Query – wstawianie kolumn niestandardowych 22. Dla nowo utworzonych kolumn ustawiamy ponownie typ danych jako liczba dziesiętna.
Power Query – wstawione kolumny niestandardowe oraz zmiana ich typów danych 23. Teraz czas na zrobienie porządków.
Kolumny, których już nie potrzebujemy – usuwamy. Zauważcie, że po prawej stronie przedstawone są poszczególne kroki, jakie wykonujemy dla naszego pliku. W przyszłości odświeżając dane zobaczymy gotową już zmodyfikowaną tabelkę. Wystarczy pobrać nową historię pomiarów. Wkleić do folderu, podmieniając starą historię i odświeżyć dane.
Power Query – usunięcie niepotrzebnych kolumn i zmiana nazwy – Data i czas 24. Czas na ostatni krok.
Zamykamy narzędzie Power Query i stosując wszystkie kroki, które wykonaliśmy dla naszego zapytania. 🙂
Power Query – zamknij i zastosuj 25. Już po wszystkim.
Nasze zapytanie zostało poprawnie przygotowane. Dane są dostępne w programie Power BI.
Teraz czas na najprzyjemniejszą część. Zaczynamy zabawę z wykresami i wizualizacją naszych danych. Gwarantuję, że zabawa dopiero się zaczyna.
Power BI – Analiza MEW-01 Poniżej przedstawiam wyniki jakie uzyskałem u siebie, modyfikując trochę moje zapytanie. W przyszłości pewnie poszerzę ten temat. Wystarczy tylko, że będziecie tego chcieli pisząc komentarze.
Pamiętajcie jednak, aby zweryfikować poprawność danych już we własnym zakresie. Zawsze mogłem popełnić błąd.
A o to przykłady:
Bilans zużycia energii elektrycznej MEW-01 firmy ZAMEL
Power BI – Analiza danych pomiarowych MEW-01 – zrzut z ekranu Ranking godzin – zużycie energii
Power BI – MEW-01 – Ranking godzin zużycia energii Zużycie energii elektrycznej w czasie
Power BI – MEW-01 – Zużycie energii w czasie No to tyle na dziś. Dziękuję, że dotrwaliście do samego końca.
-
Artykuł będę na bieżąco uzupełniał o kwestie, które w mojej ocenie warto wziąć pod uwagę budując Inteligentny dom oraz wykorzystując urządzenia, które są podłączone do sieci. Wielu początkujących inwestorów zastanawia się z czym to wszystko się wiąże. Postaram się poniżej zaznaczyć na co zwrócić, zwrócić uwagę.
Ok, przechodzę do rzeczy czyli 16 punktów, na które warto zwrócić uwagę:
1. Niezawodna sieć i dostęp do Internetu
Decydując się na montaż inteligentnych urządzeń powinieneś zadbać o to aby mieć, niezawodną sieć. W zależności od tego na jakim etapie jesteś, przed remontem/budową, czy już masz wszystko wykończone, musisz wybrać jedno z rozwiązań podłączenia do internetu tj. sieć bezprzewodowa lub przewodowa. Jedne i drugie mają swoje plusy i minusy. Na tym etapie warto, zdecydować się na zakup dobrego sprzętu, aby Internet działał w pełni prawidłowo w całym domu.
2. Zabezpiecz sieć trudnym hasłem!
Dobrą praktyką jest zabezpieczanie sieci przez stosowanie odpowiedniego szyfrowania. W sieci domowej wystarczy w zupełności szyfrowanie typu WPA2-Personal. Pamiętaj również, aby stosować trudne do odgadnięcia hasło. Pod żadnym pozorem nie stosuj hasła, prostego hasła, często związanego z Twoim otoczeniem. Socjotechnika robi swoje, a trudne hasło składające się z losowych znaków, nie kojarzące się z niczym jest zdecydowanie trudniej rozszyfrować (polecam książkę: “Sztuka podstępu. Łamałem ludzi, nie hasła” – autorstwa Kevin Mitnick, William L. Simon). Używaj hasła, składającego się z co najmniej kilkunastu znaków, w jego wygenerowaniu pomoże menedżer haseł. Myślę, że dobrym rozwiązaniem, z którego korzystam jest program KeePass.
3. Przewody neutralne
Upewnij się, że masz dostęp do przewodów neutralnych. Szczególnie istotne z punktu widzenia sterowników puszkowych czy innych urządzeń, ukrytych w ścianach, które muszą być stale zasilone. Brak tych przewodów znacząco utrudnia budowę instalacji pod automatykę budynkową.
4. Wybieraj dobry jakościowo sprzęt!
Pamiętaj! Urządzenia automatyki budynkowej pracują pod napięciem. Ważne jest bezpieczeństwo Twoje i Twoich bliskich. Zawsze wybieraj dobry jakościowo sprzęt. Przed zakupem sprawdź opinie na temat danego produktu. Zweryfikuj w sieci, czy inni użytkownicy mają z nim problemy. Podpytaj elektryka, czy warto zamontować dane urządzenie u siebie w domu. Oni mają naprawdę duże doświadczenie. Nie wiesz, gdzie szukać opinii na temat danego sprzętu? Odpowiedź jest prosta, fora dyskusyjne, grupy facebook, komentarze w sieci czy też blogi. Najlepiej wybierać takie miejsca, które są prowadzone przez samych użytkowników danego sprzętu.
5. Dmuchaj na zimne, stosuj redundancje
Od przybytku głowa nie boli, wybieraj urządzenia, które umożliwiają sterowanie nawet w przypadku awarii dostępu do sieci. Chyba nie chcesz być zależny tylko od dostawcy Internetu?
Sprawdź czy urządzenie, które wybierasz ma możliwość sterowania np. z klawiszy, pilotów lub dodatkowego kontrolera.
6. Czujniki dopasowane do zwierząt
Punkt szczególnie dotyczy właścicieli czworonogów. Wybierać takie czujki, które są dostosowane do pracy w miejscach gdzie są zwierzęta lub mają możliwość regulacji czułości. Chyba nikt nie chce otrzymywać fałszywych powiadomień? Po co komu niepotrzebne nerwy, gdy przebywamy poza domem.
7. Oceń wydatki na baterie
Wszelkie czujki, które są wykorzystywane w naszym Smart Domu, często zasilane są bateryjnie. Zainteresuj się, jaki jest czas działania tych urządzeń wg deklaracji producenta. Pamiętaj, że ten czas może się różnić w zależności od nastaw np. czułości, częstotliwości synchronizacji i warunków gdzie są wykorzystywane. Sprawdź ile kosztują baterie do tych czujek i ich dostępność. Bądź świadomy przyszłych wydatków.
8. Wykorzystuj sceny do sterowania oświetleniem
Korzystasz z czujek ruchu? Warto ustawić automatyczne włączanie i wyłączanie świateł w przypadku wykrycia ruchu. Wygodne i efektowne rozwiązanie. Nie jeden raz zaskoczy Twoich znajomych.
9. Harmonogramy
W inteligentnym domu nie musisz pamiętać, aby uruchomiać urządzenia o danej porze. Zastosowanie wyłączników czasowych może przynieść dodatkowe korzyści w postaci dodatkowych oszczędności czy też ograniczyć ryzyko wystąpienia awarii. Nie ma osoby, która jest w stanie w pełni kontrolować systematyczne uruchamianie wszystkich urządzeń lub też oświetlenia np. regularne nawadnianie ogrodu, czy też włączanie świateł po zmroku.
10. Oszczędzaj pieniądze przez kontrolę temperatury
Korzystaj z rozwiązań, które przynoszą realne oszczędności mam na myśli kontrolę temperatury. Wg przeróżnych analiz, to właśnie ogrzewanie domu może pochłaniać nawet około 30-40% rocznych wydatków na utrzymanie domu. Sprawdź swoje zużycie i przekonaj się, że ogrzewanie jest naprawdę kosztowne. Zawsze powtarzam, jeśli chcesz zobaczyć realną oszczędność, to zainwestuj w sterowanie temperaturą. Szybciej odczujesz to w swoim portfelu niż przy stosowaniu automatycznego sterowania oświetleniem.
11. Dla wygody zaopatrz się w automatyczny odkurzacz
Tak, wydaje się to śmieszne ale to naprawdę bardzo świetny gadżet! Odkurzacze, które są dostępne na rynku za nie duże pieniądze potrafią naprawdę dużo. Zwłaszcza jak masz zwierzaka z rodziny kotowatych i wszechobecną sierść. Osobiście chwalę sobie taki sprzęt, który co jak co, potrafi utrzymać akceptowalną czystość :-). Korzystanie z normalnego odkurzacza odbywa się zdecydowanie rzadziej, dzięki czemu jest wiele więcej czasu na inne czynności.
12. Monitoruj zużycie energii elektrycznej
Zastanawiałeś się czy aktualna taryfa, z której aktualnie korzystasz jest dla Ciebie opłacalna? Możesz to sprawdzić wykorzystując odpowiedni analizator.
13. Gwarancja
Kupując sprzęt bez możliwości szybkiego rozpatrzenia gwarancji np. w przypadku awarii, sam narażasz się na niepotrzebne nerwy. Wybieraj zaufanego producenta, z którym nie będziesz mieć w przyszłości problemów.
14 Polityka prywatności
Sprzęty kategorii Smart Home potrafią zbierać naprawdę wiele danych, które następnie mogą być udostępnione innym firmom lub też sprzedane. Warto zapoznać się z polityką prywatności każdego z urządzeń, które zamontujesz w swoim domu. Dotyczy to nawet lodówki, która jest podłączona do Internetu i wie kiedy ją otwierasz. Ostatnio sam się o tym przekonałem, podłączając do systemu Home Assistant. Także, jeśli decydujesz się na sprzęty, podłączone do sieci, sprawdź politykę prywatności producenta.
15. Zdrowie
Właściciele domów z pełną automatyką domową powinni pamiętać o swoim zdrowiu. Sprzęty z kategorii Smart Home mogą sprawiać, że nie będzie im się chciało wstać z kanapy. Pamiętaj, aby poświęcić więcej czasu na uprawianie sportu.
16. To uzależnia!
Zaczynasz od jednego urządzenia, a następnie uświadamiasz sobie, że masz już sterowanie praktycznie większością sprzętu w domu.
Inteligentny dom może być dla każdego!
Urządzenia internetu rzeczy, które są wykorzystywane w naszych domach stają się coraz to bardziej popularne i są dostępne dla zwykłych ludzi. Nie potrzeba specjalnych umiejętności i worka pieniędzy, aby móc rozpocząć tą fajną przygodę. Jaki kierunek obierzesz, to już zależy tylko od Ciebie.
Może już korzystasz z takich rozwiązań w swoim domu?
Tags: smart home
-
Pełna jawność. Jestem związany z firmą ZAMEL i w tym artykule pojawiają się produkty tej firmy. Chcę podkreślić, że jest to moja prywatna inicjatywa, a opinie i treści są moje własne.
Autor tego artykułu nie odpowiada za jakiekolwiek konsekwencje wynikające z zastosowania tych informacji, a wszelkie działania podejmowane są na wyłączną odpowiedzialność czytelnika.
W pierwszej części artykułu przedstawiłem w jaki sposób pobrać najbardziej aktualne parametry z sieci elektrycznej za pomocą MS Excel. Serwer Supla umożliwia jednak trochę więcej. Możemy również pobrać historię naszego zużycia z urządzenia MEW-01 firmy ZAMEL.
Za pomocą zapytań REST API możemy pobrać do 5 000 ostatnich rekordów. W tej części wpisu chciałbym przedstawić w jaki sposób możemy to zrobić.
No to zaczynamy.
1. Uruchamiamy program MS Excel.
2. Logujemy się na nasze konto Supla: cloud.supla.org.
3. Po zalogowaniu się na nasze konto Supla przechodzimy do zakładki Integracje:
4. Następnie w zakładce Integracje wybieramy opcję Osobiste tokeny dostępowe i generujemy nasz token:
5. Generujemy osobisty token dostępowy z uprawnieniami do odczytu kanałów:
6. Po wybraniu opcji Generuj token powinien pojawić nasz kod, który zapisujemy w bezpiecznym miejscu:
7. W zakładce Dokumentacja API, możemy poznać polecenie do odczytu danych o zużyciu energii elektrycznej z naszego urządzenia MEW-01:
8. Przechodzimy do tej zakładki. Naszym oczom pojawi się pełna dokumentacja, gdzie możemy poznać pełną bibliotekę zapytań, które możemy skierować do serwera SUPLA. Na samym początku zachęcam przetestować nasz osobisty token dostępowy. W tym celu klikamy przycisk Authorize:
9. Wklejamy nasz token w pole BearerAuth (http, Bearer) i klikamy opcję Authorize:
10. Po poprawnym zalogowaniu zobaczymy okno, które możemy już zamknąć:
11. W bibliotece zapytań API, możemy przejść do polecenia:
GET/channels/{id}/measurement-logsGet measurement logs.
Jak widać będziemy potrzebować numer identyfikacyjny naszego urządzenia MEW-01. Pobierzemy go z zakładki Moja Supla przechodząc do szczegółów urządzenia MEW-01. U mnie jest to: 12792
Uzupełniamy dane zgodnie z rysunkiem poniżej. Na potrzeby testu wyciągamy tylko 1 wpis, którego ilość definiujemy w oknie limit. Klikamy na końcu przycisk Execute.
12. Po poprawnym wykonaniu zapytania powinniśmy otrzymać wynik:
13. Teraz czas na wykorzystanie tych danych w programie MS Excel. W tym będą nam potrzebne dane z okna. Polecam zapisać sobie je w notatniku:
14. W programie Excel przechodzimy do zakładki Dane i wybieramy opcję Z sieci Web. W tym oknie będą nas interesować zapytania Zaawansowane:
15. Wypełniamy dane wg schematu z wcześniej zapisanych informacji:
W miejscu części adresu URL ustawiłem limit na maksymalną wartość możliwą do pobrania czyli 5 000. Oznacza to, że pobierzemy 5 000 wpisów:
https://svr9.supla.org/api/v2.3.0/channels/12792/measurement-logs?limit=5000W parametrach nagłówka żądania HTTP (opcjonalnie):
Accept application/json
Authorization Bearer NGU5OGI3MDkwNzk4NTlmMjY3YmRhZTE3NWM5NTBjMzQ0MmM3MjM3NDA4YjQ2YTQ0ZjVlNjAwY2YxMzA5NDcyOQ.aHR0cHM6Ly9zdnI5LnN1cGxhLm9yZw==16. W kolejnym kroku możemy pobrać dane do Excel. Klikając OK. Powinniśmy teraz zobaczyć pobrane wszystkie rekordy w oknie Narzędzia do obsługi list:
17. Ok, w jaki sposób teraz pobrać te dane odpowiednio do naszego arkusza Excel? Spieszę z odpowiedzią. Prawym przyciskiem myszy wybieramy na liście rekordów opcję Do tabeli:
Następnie w kolejnym oknie wybieramy opcję OK:
Nasza lista została przekonwertowana na tabelę. Teraz wystarczy tylko rozwinąć kolumnę, aby zobaczyć wszystkie wyniki:
18. W kolejnym kroku zamienimy typ danych każdej z kolumn na liczbę dziesiętną i odpowiednio przerobimy naszą tabelę. Zastosowałem dla czasu prostą konwersję, pamiętaj, że nadal może być potrzebne dostosowanie czasu do stref czasowych. Dodam tu jeszcze kilka kolumn niestandardowych z zastosowaniem odpowiednich funkcji, tak aby dane były przyjazne w odczycie:
19. To było by na tyle. Już wiesz w jaki sposób pobrać historię pomiarów.
-
Pełna jawność. Jestem związany z firmą ZAMEL i w tym artykule pojawiają się produkty tej firmy. Chcę podkreślić, że jest to moja prywatna inicjatywa, a opinie i treści są moje własne.
Autor tego artykułu nie odpowiada za jakiekolwiek konsekwencje wynikające z zastosowania tych informacji, a wszelkie działania podejmowane są na wyłączną odpowiedzialność czytelnika.
MEW-01 firmy ZAMEL jest urządzeniem IoT, które pozwala na pomiar zużycia energii elektrycznej oraz podstawowych parametrów sieci tj. napięcia, natężenia prądu, częstotliwości oraz mocy (czynnej, biernej oraz pozornej). Wszystkie dane są rejestrowane dla każdej z poszczególnych faz i wysyłane na serwer.
Dziś pokażę, w jaki prosty sposób można pobrać dane z serwera Supla do MS Excel z urządzenia MEW-01, aby później móc je odpowiednio analizować.
1. Na samym początku otworzymy program MS Excel.
Program Excel 2. Następnie musimy zalogować się na nasze konto Supla: cloud.supla.org.
3. W zakładce Moja Supla otwieramy szczegóły naszego urządzenia MEW-01:
Konfiguracja monitora energii elektrycznej MEW-01 w Supla Cloud 4. W kolejnym kroku stworzymy nasz link bezpośredni, który wykorzystamy w programie MS Excel do stworzenia zapytania. Umożliwi on pobieranie danych z urządzenia. Nasz link zapisujemy w bezpiecznym miejscu:
Linki bezpośrednie w Supla Cloud 5. Przechodzimy do programu MS Excel i w zakładce Dane wybieramy opcję Z sieci Web. Tutaj wkleimy nasz link bezpośredni, który wcześniej zapisaliśmy. Klikamy OK:
Pobieranie danych z sieci Web w programie Excel 6. Powinno się pojawić nowe okno Narzędzia do obsługi rekordów, w którym możemy wyszczególnić parametry, które nas interesują:
Narzędzie do obsługi rekordów Excel 7. Przechodzimy do szczegółów pobranych faz z naszego zapytania:
8. W kolejnym kroku dla wszystkich 3 występujących rekordów wybieramy opcję Dodaj jako nowe zapytanie.
9. Możemy teraz zmienić nazwę poszczególnych zapytań wg uznania i je pogrupować:
10. Następnie dodajemy wszystkie zapytania do odpowiednich tabel. Ten krok powtarzamy dla każdej z faz:
11. Gdy dodaliśmy nasze zapytania do tabeli, teraz zamykamy okno narzędzi do obsługi rekordów i ładujemy dane do MS Excel:
12. Nasze dane zostaną poprawnie załadowane do programu:
13. Wszystkie zapytania możemy przenieść do jednego arkusza. Myślę, że ułatwi nam to późniejszą pracę:
14. Jeśli interesuje nas automatyczne odświeżanie danych co 1 minutę lub automatyczne odświeżanie danych przy otwarciu pliku to wystarczy zmienić właściwości zapytania:
Od teraz wszystkie parametry będą automatycznie aktualizowane co 1 minutę w arkuszu Excel.
-
Komfort
To przede wszystkim warunki zapewniające człowiekowi wygodę. Inteligentny Dom sam dopasowuje dla nas odpowiednie parametry, które spełnią wszystkie nasze oczekiwania. Na przykład, system na bieżąco kontroluje stan sensorów i dba o to aby w Twoim domu panowała odpowiednia temperatura, dostarczane było świeże powietrze, a o określonej porze włączało się światło.
Pamiętaj! Zawsze możesz przejąć kontrolę nad swoim domem i sterować wszystkim z użyciem urządzeń mobilnych czy paneli dotykowych. Komendy głosowe? Nic trudnego
Bezpieczeństwo
Miej zawsze podgląd na to co się dzieje w Twoim domu. Pożar, włamanie czy też zalanie to sytuacje, których nie chcielibyśmy sami doświadczyć. Dzięki odpowiednio dobranym urządzeniom ograniczysz znacznie szansę na utratę swojego dobytku. Odpowiednie alarmy i autonomiczne systemy mogą odciąć prąd, wodę a dodatkowo poinformować Cię o zagrożeniu nawet na drugim końcu Polski.
Oszczędność
Ograniczysz zużycie energii elektrycznej, wody a nawet ciepła. Wystarczy, że zainstalujesz urządzenia, które będą pracowały w zgodnie z harmonogramem lub wykorzystywały odnawialne źródła energii np. słońce, wiatr czy też wodę.
Indywidualizm
Sam jesteś Panem swojego domu i tworzysz go wg własnego uznania. Jedno kliknięcie spowoduje wcześniej zaprogramowaną sekwencję wszystkich zdarzeń. Zmienisz całkowicie Twoje otoczenie.
Prestiż
Pokażesz przed swoimi znajomymi, że masz w pełni kontrolę nad swoim domem. W sytuacji, gdzie dla jeszcze dużej części społeczeństwa inteligentny dom jest czymś obcym to taki „szpan” będzie to dla nich niezapomnianym przeżyciem.
Kontrola
Wyobraź sobie, że jesteś w pracy. Za pomocą zainstalowanego w domu monitoringu możesz zauważyć nadjeżdżającego kuriera, który ma dla Ciebie paczkę. Otwórz mu furtkę i poproś go zdalnie o pozostawienie przesyłki przy drzwiach domu. Inteligentny dom pozwala kontrolować się z poziomu urządzeń mobilnych. Nic trudnego.
Tags: smart home