Zajmujesz się promocją w sieci? Chcesz dowiedzieć się kiedy najlepiej zareklamować Twój produkt? Może jednak interesuje Cię, jak popularne jest dane słowo kluczowe? Poznaj Google Trends.
Uwaga, na wstępie zaznaczę, że wpis pochodzi z dnia 07.08.2022. Zapodział się w draftach WordPress’a i go odkopuję.
Google Trends to darmowe narzędzie, które umożliwia analizowanie słów kluczowych wyszukiwanych przez internautów. Za jego pomocą jesteśmy w stanie zmierzyć, jakie jest zainteresowanie konkretnym tematem czy też produktem w określonym czasie oraz miejscu.
Jak działa Google Trends?
Dane w Google Trends są prezentowane na czytelnym wykresie w zakresie od 0 do 100. Liczba 100 oznacza, że w danym okresie internauci najczęściej wpisywali w wyszukiwarkę szukane hasło. Pozostałe dni są oznaczane proporcjonalnie do najwyższego wyniku. Zobaczmy kilka przykładów.
Przykłady
Na poniższym zdjęciu widać, że słowo grill wpisywane jest najczęściej w Maju. Chyba to większości z nas, właśnie majówka kojarzy się najbardziej z rozpoczynającym się sezonem grillowym. 🙂

Sprawdźmy inne słowo. Będzie to wojna. Jak się domyślamy, dla słowa wojna największa popularność wypada w okresie 20-26 lutego…

W Google Trends możemy wybrać kilka zakresów czasowych dla wyszukiwanego przez nas hasła. Poniżej zrobiłem zrzut ekranu, który przedstawia dostępne opcje.

Skorzystajmy z tej funkcji i spróbujmy zawęzić zakres czasowy dla naszego słowa. Przeanalizujemy ostatnie 30 dni dla hasła grill.

Zauważmy, że w większości okresów to słowo zyskuje na popularności właśnie w weekendy. Nic dziwnego, ponieważ większość osób pozwala sobie akurat na tę “formę aktywności” właśnie po pracy. Wyjątkiem w tym roku był ostatni deszczowy weekend Lipca. Jak widać na popularność danej frazy może wpływać kilka czynników. W tym przykładzie na pierwszy rzut oka to dzień tygodnia oraz pogoda.
Sprawdzimy inne słowo. Zastanówmy się kiedy najlepiej wyszukują się prezenty dla mam. Już słyszę odpowiedzi… Oczywiście jest to dzień mamy. 🙂 Zobaczmy co pokazuje nam Google Trends:

Jak widać największa popularność dla tej frazy, wypada przed świętami Bożego Narodzenia. 🤔 Tak czy siak, nie ulega wątpliwości, że Boże Narodzenie i Dzień Matki, są to dwa najbardziej rozchwytywane okresy. To tylko kilka na szybko przygotowane przykłady, abyśmy zrozumieli idee tego narzędzia.
Znaki specjalne
Spróbujmy też innej kombinacji wpisywanych haseł. Wykorzystamy w tym celu znaki specjalne znane z wyszukiwarki Google:
- “inteligentny dom” — wyszukiwana będzie dokładnie wpisana fraza inteligentny dom
- inteligentny + dom — wyniki mogą zawierać takie hasła jak inteligentny LUB dom
- inteligentny – dom — narzędzie pokaże słowo inteligentny BEZ dom
Warto przetestować to samemu i zobaczyć, jakie będziemy mieli wyniki. Prawda, że inne? 🤓
Wyszukiwanie wg kategorii
Poza wyszukiwaniem wg okresu czasu Google Trends umożliwia również wyszukiwanie wg kategorii. Słowa będą wyszukiwane w tym kontekście.

Podobne tematy i zapytania
Oprócz wyszukiwania wg okresu i kategorii, Google Trends przedstawia nam dodatkowo podobne tematy oraz podobne zapytania związane z szukanym hasłem lub frazą. Także jeśli interesuje, nas co dodatkowo jest wyszukiwane z daną frazą, to Trendy nam to pokażą.

Google Trends to nie tylko wyszukiwarka Google
Google Trends nie tylko pozwala na analizowanie haseł w wyszukiwarce Google, ale również w innych jej usługach. Mamy dostępną wyszukiwarkę grafiki, wiadomości, zakupów Google i YouTube.

Do czego można wykorzystać Google Trends?
- Sprawdzenie sezonowości dla danej frazy, produktu, usługi — Google Trends, może pomóc zaplanować plan marketingowy. Tak, aby wpasować się najlepiej z ofertą w celu pozyskania klienta i dokonania sprzedaży. Obserwacja trendów pozwoli lepiej oszacować czy popyt na dany produkt, usługę w określonym czasie będzie rosnąć 📈 lub też spadać 📉. Tym sposobem lepiej można zarządzać budżetem marketingowym.
- Sprawdzenie popularności danej frazy — na popularność frazy może mieć wiele czynników: godzina, dzień tygodnia, moda, region, kraj. Jeśli chodzi o te dwa ostatnie przykłady, to możemy zweryfikować, gdzie dana fraza jest najpopularniejsza. Zobaczmy oczywisty przykład dla słowa Oscypek. Pewnie to okolice Zakopanego.

- Real Time Marketing — tzw. marketing w czasie rzeczywistym. Google Trends, pomaga zweryfikować co teraz jest na czasie i o czym się mówi. Strategia ta może pomóc tworzyć ciekawe kampanie, nawiązujące do bieżących wydarzeń. Istnieje też specjalna podstrona, która przedstawia najpopularniejsze frazy. Znajdziemy ją w menu strony.

Poniżej przykład takiego podsumowania:

- Popularność słów kluczowych — wykresy pokażą, które z fraz jest popularniejsze.

Wspomagając się planerem słów kluczowych Google Ads, możemy wpasowywać się z naszymi treściami w wyszukiwane frazy.

- Sprawdzenie konkurencji — możemy sprawdzić, jak popularny jest nasz produkt czy też usługa na tle konkurencji.
- Spadek popularności — Google Trends pokaże nam, czy w ogóle jest zainteresowanie danym produktem, usługą czy też tematem. Z łatwością zweryfikujemy spadek sprzedaży lub ruchu na stronie.

Podsumowując
Google Trends to świetne narzędzie, które pozwala analizować produkty, usługi. Wykorzystuję je chętnie w mojej pracy. Daje duże możliwości w planowaniu marketingu jak i sprzedaży. Polecam go przetestować.

Dla zainteresowanych pozyskaniem wiedzy na temat tego narzędzia. Google oferuje darmowy kurs. Warto w nim wziąć udział, aby go bliżej poznać.
https://newsinitiative.withgoogle.com/training/course/google-trends